ANKEL-/FODSMERTER

Hvad er ankelsmerter?

Ankelleddet består faktisk af flere led og er vigtige for vores bevægelse på jorden:

1. Leddet mellem de to underbensknogler oppe ved knæniveau

2. Leddet mellem de to underbensknogler nede ved ankelniveau

3. Leddet mellem underbenets knogler og "ankelknoglen" (Talus)

4. Det nederste ankelled (subtalar-leddet).

Der stilles mange krav til vores ankelled. Det skal være tilstrækkeligt stabilt til at bære vores vægt, og bevægeligt nok til at vi kan afvikle ordentligt, når vi fx går.

Mange ledbånd, muskler og slimsække udgør strukturerne omkring anklen og underbenet, og skader til disse kan give smerter.

Hvad er smerter i foden?

Foden består af mange knogler: 26 for at være præcis.

Fodrelaterede smerter kan være omkring hælen, forfoden, svangen og tæerne.

Fodafvikling er vigtig for måden vi bevæger os rundt på. Neurologisk set er fodens bevægelser utrolig vigtige for vores stillingssans og automatiserede bevægelser i forbindelse med gang.

Omkring og under foden har vi en masse ledbånd som stimuleres i bestemte sekvenser, når vi går. Disse ledbånd har relationer til helt specifikke muskler, der skal aktiveres, når ledbåndene sættes på stræk.

Er et af leddene i foden - og derved ledbåndene påvirkede, kan det medføre ændret bevægelsesmønstre og potentielt smerter i andre dele af kroppen.

Læs her om de mest almindelige ankel- og fodrelaterede problemer:

Smerter i akillessenen

Smerter i området ved akillessenen er meget hyppigt og specialt blandt løbere. Omkring selve akillessenen er der flere strukturer, der kan være påvirket; lægmusklen, slimsæk, seneskede, hælen m.m.

Der kan være inflammation (betændelse) i selve senen eller slimsækken mellem akillessenen og den bagerste del af hælen.

Senen kan også blive delvist eller total overrevet i forbindelse med sport.

Ved overbelastning af akillessenen, vil smerterne komme langsomt og være tiltagende. De er oftest værst om morgenen med en følelse af stivhed. Når senen er varmet op, som fx ved gang og udstræk, aftager smerterne. Ved mere belastning kan smerterne forværres igen.

Senen kan føles øm eller smertefuld, når man trykker eller hiver i den og der kan af og til findes fortykkelse langs dele af senen.

Musklerne som hæfter på akillessenen er meget ofte grunden til, at mange har smerter. Behandlingen er derfor, at finde frem til, hvorfor lægmusklerne er spændte - der kan være mange muligheder.

Som midlertidig smertelindring kan man forsøge at strække lægmusklen ud og arbejde med bevægelsesøvelser for anklen.

Personligt tilpassede indlæg kan bidrage til at normalisere biomekanikken i foden. Dette gør, at din fodafvikling  forbedres, og derved kan achillessenen aflastes.

Hos OPTIMUS Fysioterapi & Smerteklinik tilbyder vi personligt tilpassede indlæg. Læs mere om vores indlæg

Ankelforstuvning

De fleste har oplevet at komme til skade med anklerne. I forbindelse med bevægelse kan vi komme til at vrikke om på anklerne og forstuve et eller flere ledbånd.

Smerter på ydersiden af anklen er mest hyppigt, da de fleste ankelforstuvninger sker med foden væltende indad. I den akutte fase kan ankelleddet hæve op og gøre ondt ved bevægelse og belastning.

Lige efter ankelforstuvningen anbefales PEACE&LOVE-princippet:

bjsports-2020-January-54-2-72-F1.large.jpg

Hælspore

Svangsenen udspringer fra hælen og hæfter på forfodens knogler og tæerne.

Ved overbelastning ses oftest problemer ved udspringsområdet på hælen. På røntgenbilleder kan man i nogle tilfælde se en knogleudvækst i dette område, som kaldes en "hælspore". Dog er der begrænset forskning der tyder på, at der er sammenhæng mellem hælsporen og smerterne.

Det altoverskyggende symptombillede er smerter i hælen og/eller udspringsområdet for svangsenen.

Smerterne er værst om morgenen, når der kommer belastning på hælen og foden og anklen kan føles stiv.

Nogle fysioterapeutklinikker tilbyder Shockwave til behandling af hælspore. Teorien er, at man forsøger at ødelægge hælsporen og/eller det "syge" væv omkring det smertefulde område, således at kroppen kan danne nyt, sundere væv.

Der er udført mange studier vedrørende Shockwave, og der er ikke fundet solid evidens for, at behandlingen er mere effektiv end fx træningsterapi og udspænding.

OPTIMUS - Fysioterapi & Smerteklinik har gode erfaringer med at hjælpe vores kunder af med smerter omkring hæl og senetilhæftning, fordi vi tager udgangspunkt i nervesystemets dominerende rolle for kroppens oplevelse af smerter. Ved at undersøge og behandle de signaler som sanseceller opfanger og sender videre til hjernen, kan vi ændre på kroppens uhensigtsmæssige bevægelsesmønstre, genskabe normal muskelbalance i underbenet, mindske og i mange tilfælde fjerne hælsmerterne.

Har du døjet med en hælspore eller akillessenesmerter i alt for lang tid? Eller bliver du ved med at vrikke om og føler, at din ankler er svage og ustabile?

Måske du har behov for personligt tilpassede indlæg?

Kontakt os og hør nærmere om, hvorfor vi kan hjælpe dig af med dine gener!