ALBUE-/HÅNDLED

Fakta om albue-/håndledssmerter

• De fleste albuelidelser går over af sig selv

• Den praktiserende læge møder i gennemsnit 10-15 personer med tennisalbue-symptomer årligt. Tilstanden forekommer hos 1-3% af befolkningen

• Belastningsskader er hyppige både i forbindelse med arbejde og sport

• Generne har tendens til at blive kroniske

Hvad er Tennisalbue & Golfalbue

Tennisalbue er en fællesbetegnelse for skader eller irritation på albuens yderste albuekno og de muskler, der udspringer herfra, hvor Golfalbue giver smerter og irritation på albuens inderste albuekno og de muskler, der udspringer herfra. Der kan både være tale om en benhindebetændelse, en senebetændelse eller en muskeloverbelastning.

Tennisalbue og Golfalbue giver smerter på henholdsvis yder-/ eller indersiden af albuen som kan trække ned i underarmen. Typisk opleves smerter ved belastningsrelaterede aktiviteter som at løfte en vægt eller gribe om en genstand meget hårdt.

I nogle tilfælde kan lettere aktiviteter også udløse smerter som fx et håndtryk.

Der er studier der bekræfter, at tung styrketræning har en positiv effekt på smerter.

Har smerterne stået på gennem længere tid (over 3 måneder), kan der være andre årsager til tilstanden. Nerverne, som udspringer fra nakken kan blive indeklemt af muskler under deres forløb ned i albuen, og medføre nedsat nervesignaler og blodgennemstrømning, hvorfor behandlingen derfor bør være rettet mod at mindske dette.

Carpaltunnelsyndrom

Håndens og fingrenes bøjesener løber i en tunnel på håndleddets inderside. Tunnelen dannes i bunden af håndrodens knogler og øverst af et stærkt ledbånd. For at nedsætte friktionen løber senerne i seneskeder. I tunnelen løber der også blodkar og nerver til hånd og fingre. Ved forøget tryk i tunnelen kan der opstå et nervetryk som kaldes carpaltunnelsyndrom.

Mange oplever en sovende fornemmelse ud i hånd og fingre. Der kan også forekomme brændende, sviende smerter. Meget ofte er der natlig snurren, som aftager ved bevægelse. Ved større nervetryk kan der opstå svækkelse eller lammelse af musklerne til tommelfingeren.

Nogle får foretaget operationer, hvor carpaltunnelen løsnes hvilket giver øjeblikkelig lettelse af symptomerne. Der er dog mulighed for at disse vender tilbage igen, da man ikke har behandlet årsagen til det forøgede tryk i tunnelen.

Vi ser ofte, at det øgede tryk skyldes overspændte muskler i underarmen eller længere oppe i skulder og nakke. Alle årsagssammenhænge er potentielt mulige, da vores krop arbejder som en enhed, hvor nervesystemet og hjerne bestemmer hvilke muskler der skal spændes op, og hvilke der skal give slip.

Har du tennisalbue, carpaltunnelsyndrom eller andre problemer i underarmen?

Kom fri af smerterne

Bestil en tid i dag!