KNÆSMERTER

knæsmerter

Hvad er knæsmerter?

Knæleddet er et komplekst led, bestående af mange forskellige dele, der til sammen sørger for stødabsorption, god bevægelighed og biomekanik og stabilitet. Der er derfor mange strukturer, som potentielt kan medføre knæsmerter.

Husk dog på, at kroppen arbejder som en helhed og årsagerne til knæsmerter derfor kan stamme fra andre steder i kroppen.

Læs mere om nogle af de mest almindelige diagnoser:

Løberknæ & Springerknæ

Løberknæ er betegnelsen for seneirritation på ydersiden af knæet. Vores hoftebøjer (Tensor Fascia Latae) og baldemuskel (Gluteus maximus) mødes på ydersiden af hoften i et bredt senespejl, der strækker sig ned på ydersiden af knæet og hæfter på skinnebenet. Er en eller begge af disse muskler overbelastet eller overspændte, kan det medføre stramhed af senen og evt. smerte.

Springerknæ er betegnelsen for seneirritation af knæskalssenen (ligamentum Patella). En overspændt lårmuskel kan sætte vedvarende stræk på senen, hvilket kan medføre irritation.

Symptomerne er smerter svarende til den sene, som provokeres ved belastning - oftest med smertetriade, således at smerterne er til stede ved igangsætning, bliver bedre ved opvarmning og efterfølgende værre efter mere belastning.

Stivhed og smerter om morgenen kan også forekomme.

Skal man komme smerterne til livs, er det vigtigt at finde ud af hvorfor de respektive muskler er spændt op og derved irriterer senerne. Lindring af smerterne kan ske ved udstrækningsøvelser og styrketræning.

Smerter omkring knæskallen
(Patellofemoralt syndrom)

Knæskallen har til formål at beskytte sener mod friktion mod lårbenet, når man skal bøje knæet, såvel som at det øger vækstangsarmen, så lårbensmusklen kan arbejde mere energiøkonomisk.

Knæskallens bevægelse styres af lårbensmusklens 4 hoveder, hvor især det inderste og yderste hoved har størst betydning. Glider knæskallen ikke optimalt i sin fure, kan det være medårsag til smerter.

Store kompressionskræfter ved uvant belastning som fx meget tunge løft, kraftfulde nedspring eller blot uvant løb kan være årsag til smerter.

Der kan være diffuse smerter bag og omkring knæskallen. Man vil typisk mærke smerter ved trappegang, knæbøjning, længere tids stillesidden med bøjede knæ og i nogle tilfælde kan der være besvær med at strække knæet, som føles låst.

Har man påbegyndt en ny sport med stor kompressionskraft, bør man måske holde en kort pause, eller starte mere roligt op. En god ide er træning af lårmusklerne og sørge for at især det inderste hoved af lårbensmusklen (Vastus Medialis Obliqus) arbejder optimalt.

Opsøg en behandler, hvis smerterne har varet ved i længere tid - der kan være mange årsager til problemet.

Personligt tilpassede indlægssåler kan, i nogle tilfælde, hjælpe med knæsmerter.

Slidgigt (Artrose)

Slidgigt er en aldersmæssig degeneration af bruskfladerne, som dækker lårbens- og underbensknoglerne. Tidligere skader såsom meniskskader og korsbåndsskader kan medføre tidligere debut af slidgigt.

Det er MEGET vigtigt at understrege: Slidgigt i sig selv er ikke altid kilden til smerter!

Flere studier har påvist, at aldersmæssige degenerative forandring som fx slidgigt ikke nødvendigvis har sammenhæng med oplevelsen af smerter. Mange med slidgigt oplever smerter, men der er også mange som er smertefri på trods af diagnosen.

Er du interesseret i at forstå hvorfor smerter og strukturelle lidelser (som slidgigt) ikke altid hænger sammen, så læs mere om smerter

I starten er der smerter i forbindelse med belastninger, men efterhåndenden kan der også være smerter i hvile.

Der er ofte skurren ved bevægelse, og en følelse af at noget kommer i klemme. Af og til kan knæet også svigte.

Mange fysioterapeutklinikker tilbyder et træningsforløb kaldet GLAiD (Godt Liv med Artrose i Danmark). Der er god evidens for, at forløbet kan mindske slidgigtsrelaterede smerter og bedre funktionsniveauet hos mange.

Hos OPTIMUS - Fysioterapi & P-DTR er fysioterapeut David Do uddannet GLAiD-instruktør og kan hjælpe dig i gang med sådan et forløb.

Der er dog også andre studier, der har påvist god effekt på smerter og funktionsniveau ved brug af regelmæssig, klassisk styrketræning.

Slidgigt kan betegnes som længerevarende (kroniske) smerter, der kan forsvinde eller bedres gennem superviseret træning. Som med andre kroniske smerter er det vigtigt at forstå smertemekanismerne bag.

Slidgigten i sig selv er ikke altid årsagen til smerterne - det skal findes i dit nervesystem, hvor hjernen er hovedaktøren, der fremkalder oplevelsen af smerte.

Bliv klogere på hvad længerevarende (kroniske) smerter er

Har du smerter omkring knæet og ønsker du hjælp til et fysioterapeutisk træningsforløb eller behandling af smerter?

Kontakt os i dag og lad os hjælpe dig af med generne