Skal du lave stabiliserende øvelser, hvis du har ondt i skulderen?

De fleste patienter med smerter i skulderen har sikkert været til fysioterapi. En del af dem har nok også fået en rigtig god og grundig undersøgelse af skulderens bevægelighed, muskelaktivering og endda fået en diagnose. Herefter er der nogle patienter, der får et meget specifikt træningsprogram til at udføre i hjemmet, typisk med elastik og med fokus på "skulderstabiliserende" eller "skulderbladsstabiliserende" muskler.

Måske du kender til disse øvelser. Man ser ofte folk i træningscentre lave dem flittigt (se billede).

Det er skam ikke fordi, at der er noget galt med disse øvelser. Det kan være en god løsning for mange.

Alligevel handler denne uges blog om netop disse øvelser, og om de er bedre end andre styrkeøvelser til folk med smerter under skulderåget (subakromielle smerter).

I et nyere studie fra 2020 undersøgte man om tilføjelsen af specifikke skulderbladsstabiliserende øvelser til et skulderprogram, med fokus på progressiv belastning, gav et bedre resultat ift. både skulderfunktion og -smerter.

Forsøget bestod af i alt 113 deltagere med subakromielle smerter, der blev inddelt i to grupper. Den ene gruppe fik 6 styrkeøvelser for skulderen, den anden gruppe fik, foruden de samme 6 øvelser, også 6 skulderstabiliserende øvelser. Deltagerne trænede 3 gange om ugen i et 8 ugers forløb.

Resultat:

Forskellige parametre blev målt såsom skulderfunktion, smerter, frygt for bevægelse, deltagerens opfattelse af effekt, bevægelighed og muskelstyrke.

Konklusionen på undersøgelsen var, at der ikke blev fundet signifikant forskel mellem de to grupper ved endt træningsforløb.

Ifølge dette studie var der altså ikke grund til at tilføje meget specifikke skulderstabiliserende øvelser til et progressivt, belastningsorienteret styrkeprogram for skulderen. Det så ej heller ud til, at de ekstra øvelser påvirkede positioneringen af skulderbladet.

Dette er i tråd med et af vores tidligere blogindlæg, hvor vi fokuserede på meget speifikke core-stabiliserende øvelser for rygsmerter.

Så hvis du har smerter i dit skulderåg og oplever at din fysioterapeut giver dig elastikøvelser for at ramme meget specifikke skulderstabiliserende muskler, kan du prøve at høre vedkommende ad, om de har læst dette studie. Og selvfølgelig kan der i visse tilfælde være gode argumenter for at træne meget specifikt, men lige ift. deltagerne i dette studie, ser det altså ikke ud til at give bedre resultater :)

Rigtig god dag!