Hvad er akupunktur og hvordan virker det?

Akupunktur er en gammel behandlingsform fra Østen, der rækker over 2.500 år tilbage i tiden. Det er først indenfor de sidste 50 år, at akupunktur for alvor er blevet spredt ud til resten af verden.

Fordi behandlingen stammer fra Østen, og senere blev udbredt til vesten, findes der derfor også to hovedgrene af akupunktur: Den Traditionelle Kinesiske akupunktur og den Vestlige, medicinske akupunktur.

I denne blog forsøger vi at kigge nærmere på forklaringsmodellerne bag de to akupunktur-typer

Traditionel Kinesisk Akupunktur:

Igennem mange århundreder har kineserne haft et anderledes syn på menneskekroppen og hvad, der forårsager sygdom og skade. For at forstå hvordan akupunktur virker, skal man først have en ide om hvad Traditionel Kinesisk Medicin (TKM) er for en størrelse.

I TKM tror man på, at en energikilde, Qi eller Chi, flyder rundt i kroppen og forbinder organer med nervesystemet, muskler, ledbånd og så videre. Denne livsenergi flyder i bestemte baner kaldet Meridian-baner.

Opstår der en blokering et eller andet sted i Meridian-banerne kan det medføre obstruktion af energien i kroppen, og de områder eller strukturer, hvor energien ikke flyder til, bliver beskadet eller på anden vis negative og der kan opstå smerte eller sygdom. Gennem akupunkturen kan man fjerne blokeringen, så energien atter kan flyde normalt og genskabe balancen i kroppen.

Vestlig Medicinsk Akupunktur:

Den vestlige, medicinske akupunktur som tager udgangspunkt i den vestlige verdens forståelse for kroppen, har en anden forklaringsmodel, baseret på neurofysiologiske processer.

I modsætning til den traditionelle kinesiske akupunktur, er målet ikke at ramme de specifikke kinesiske akupunktur-punkter med henblik på at skabe øget energi-flow. Teorien bag akupunkturens virkning skal findes "The Gate Control Theory" og udskillelse af kroppens eget centrale smertelindrende stof.

Kort fortalt handler Gate control teorien om, at såkaldte "smertereceptorer" eller nerveender der registrerer potentielt skadeligt stimuli kan overdøves af andre nerveender, således at den information fra de første nerveender ikke i lige så høj grad når vores bevidsthed, og kan på den måde resultere i mindre eller ingen oplevelse af smerte. Et eksempel kan være, hvis vi falder på cykel og slår knæet - noget af det første, man har lyst til at gøre er, at tage sig til knæet og enten stryge det med hånden eller komprimere området med begge hænder. Det er en refleks, som vi mennesker ofte tager i brug og har den virkning, at vi kortvarigt kan overdøve de signaler, som bestemte nerveender registrerede da vi faldt og som potentielt kunne medføre smerteoplevelse.

På samme måde er teorien, at akupunkturnålene kan stimulere visse nerveender til at overdøve andre nerveender, der er med til at aktivere alarmberedskabet i hjernen med dertilhørende smerteregistrering.

Virker det så eller er det hele bare placebo?

Empirisk er der mange, der har positiv effekt af akupunktur, både den kinesiske såvel som den medicinske akupunktur. Men dykker vi ned i evidensen, er billedet noget mere utydeligt.

Der er foretaget mange studier hvor man holdte akupunktur op imod "sham akupunktur" (isættelse af nåle, men kun overfladisk), ingen akupunkturbehandling og placebo og i mange studier er der ikke signifikant effekt. Omvendt er der andre studier, der peger på, at der kan være effekt på smerteoplevelsen, som ikke skyldes placebo. I mange tilfælde er der stor usikkerhed.

Nogle af studierne er listet her:

Hos Klinik OPTIMUS er det vores erfaring, at medicinsk akupunktur har en afspændende, positiv og smertelindrende effekt hos mange. Vigtigt er det dog at pointere, at vi ikke mener, at akupunkturbehandling kan stå alene og slet ikke i tilfælde af længerevarende smerter. Her er det nødvendigt med en holistisk tilgang, hvor vi sammen med den enkelte klient klarlægger forskellige årsagssammenhænge og mulige bidragsydere til klientens unikke smerteoplevelse og herefter kan akupunktur være et supplement til træningsterapi eller anden behandling.